דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך פיננסי - כל כך פשוט 

מאת    [ 09/04/2013 ]

מילים במאמר: 1061   [ נצפה 2825 פעמים ]

למעשה, כל ההבדל בין מי שמצליח בחיים מבחינה כלכלית לאורך זמן לבין אלה שאינם מצליחים, הם אלה שמקבלים החלטות נבונות. על מנת לקבל החלטות נבונות, יש לבצע תהליך מסודר של קבלת החלטות לפני שאתה רוכש משהו מאחר וצרכנות נבונה היא לחיות על פי מה שאתה יכול ולא רק לפי המאוויים והרצונות שלך. על מנת לקבל החלטות מושכלות לפני רכישה של מוצר צריכה מסוים, שאל את עצמך:

האם אני חייב את זה?

האם אני יכול להרשות לעצמי לקנות את זה?

מה יקרה אם לא ארכוש את זה?

האם אני יכול לרכוש מוצר זול יותר שישמש אותי?

אם היה לי פחות כסף האם הייתי רוכש זאת?

אם היה לי יותר כסף הייתי רוכש זאת?

איך אתייחס לקנייה זו בעוד חודש, שנה, 5 שנים?

על מה אני מוותר כדי לממש קנייה זו?

האם זה שווה?

האם תכננתי קנייה זו או שמדובר רק בהחלטת רגע?

למעשה, נראה שאם תשאל את עצמך את השאלות הללו לפני רכישה של מוצר שלא תכננת לקנות ונתקלת בו רק במקרה בעת ביקור לא מתוכנן בקניון כזה או בחנות אחרת, תוכל להימנע מקניות רבות. על מנת להבין זאת תוכל להביט סביבך ולבחון את ארון הבגדים שלך ולגלות דוגמאות לאין-ספור של החלטות רגעיות שהפכו לטעויות גורליות. אותן טעויות היו יכולות לשכב היום בחשבון הבנק שלך ולצבור עבורך ריבית ולא להעלות עובש בארון.

תהליך קבלת החלטות

כאשר אתה חייב לקבל החלטה לגבי רכישה גדולה כמו דירה, מכונית וכדומה, השתמש בכלים הבאים על מנת לקבל החלטה מושכלת ונבונה:

1. הגדרת המטרה;

2. איסוף נתונים ותכנון;

3. עלות-תועלת;

4. קביעת לוח זמנים לביצוע;

5. ביצוע;

6. בדיקה ותיקון.

הגדרת המטרה

במקרה של רכישה בסכום גדול, אפילו של מסך טלוויזיה, יש להגדיר את המטרה, כלומר לשאול את עצמך מה אני צריך. אם אני צריך טלוויזיה לחדר אינני חייב לרכוש מסך ענק. אם אני מבקש לרכוש מסך טלוויזיה עלי להגדיר לעצמי אם מסך זה ישמש רק את הטלוויזיה או אולי גם את המחשב. לאחר שהמטרה ברורה וידועה יש לעבור לשלב הבא.

איסוף נתונים ותכנון

על מנת לבצע קנייה מושכלת כדאי להגדיר את גודל המסך הרצוי. אם אנו ממשיכים עם הדוגמה של מסך טלוויזיה לחדר, יהא לנו קל ונוח לגלוש לאתרי אינטרנט ולבחון אלו אופציות עומדות בפנינו, מה טווח המחירים, לבדוק את הנתונים הטכניים השונים, האחריות, היכן ממוקמת מעבדת השירות למקרה שנאלץ לתקן את המכשיר. אם יש רק שלוש מעבדות שירות בארץ ואף אחת לא בעיר מגוריך יהיה זה קצת מסובך לקחת לשם את המכשיר לתיקון ויש להתחשב גם בכך.

לאחר שהגדרת את המכשיר אותו אתה צריך ובחרת, כדאי לקרוא גם נתונים טכניים ותגובות על המכשיר באתרי האינטרנט השונים ואף להיכנס לחנות למוצרי חשמל כדי לשמוע מה אומר המוכר על המכשיר שבחרת.

עלות מול תועלת

השלב הבא הוא לבדוק עלות מול תועלת. כלומר, לבדוק את מחיר המכשיר מול התועלת שהוא צריך להביא לך. אם אתה מכין, למשל, מסיבה לחברים ודרושות לך צלחות חד-פעמיות שבסוף המסיבה יושלכו לפח, לדוגמה, אין טעם להשקיע בצלחות אלו סכומי כסף גדולים, מאחר והשימוש בהן הוא חד-פעמי ושולי. לעומת זאת, אם אתה הולך לרכוש מכשיר טלוויזיה, יש לבחור במכשיר סביר עם אחריות ומספק מוכר. מכשיר כזה העומד לשרת אותך מספר שנים שווה התייחסות אחרת ממוצר חד פעמי. מוצר זול מאוד ופשוט מאוד עשוי להחזיק מעמד שנה אחת ואז תגלה ששילמת מחיר זול עבור המכשיר אבל הרבה כסף עבור שנת שימוש.

קביעת לוח זמנים לביצוע

השלב הבא הוא לתכנן את מועד הקנייה. לא תמיד אתה יכול מבחינה כלכלית לרכוש את המוצר שאתה מבקש לקנות מיד. לעתים יש לך מספר תשלומים בכרטיס אשראי שעליך לשלם והם עדיין לא הסתיימו. במקרה של רכישה גדולה שאתה מתכנן לשלם בתשלומים כדאי לבדוק מתי נגמרים התשלומים עבור עסקאות שכבר ביצעת ורק לאחר מכן לגשת ולעשות את הקנייה.

ניתן גם להמתין לתקופות מסוימות בהן ידוע שהחנויות יוצאות במבצעים גדולים ובתשלומים נוחים ולנצל אותם. במקרה של טלוויזיות, למשל, לפני כל תחרות גדולה של משחקי כדורגל, לפני החגים, בסוף שנה יש מבצעים טובים ולעתים כדאי לדחות את הקנייה לתאריך המתאים ולהרוויח יותר.

ביצוע

לאחר שהחלטת על מוצר ותאריך נשאר רק הביצוע. יש לבצע את הקנייה בצורה מסודרת. לאחר שבררת היכן אתה יכול לרכוש את המכשיר יש לשים לב ולקבל חשבונית בעת הקנייה, לבדוק שתחויב בסכום שסיכמת עליו ובמספר התשלומים שרצית ללא קרדיט, כלומר ללא ריבית נוספת. בדוק אם אתה יכול לקבל את המכשיר במקום, קבל תעודת אחריות מוחתמת ושלח אותה על פי ההוראות אל היבואן. קבל הדרכה במקום.

חשוב להגיע לקנייה נינוח ולא כאשר אתה ממהר. המהירות והחיפזון עלולים לגרום לך לבצע טעויות ניכרות או לדלג על אחד השלבים החשובים.

בדיקה ותיקון

תתחדש. לאחר הקנייה בדוק את התנהלותך לאורך זמן. האם יש משהו שהיית משפר בדיעבד? האם עשית משהו לא נכון? האם יכולת להוזיל את הקנייה? הסק מסקנות והיה יעיל יותר לקראת הקנייה הבאה.

טיפים בדרך לקבלת החלטות:

1.החלטות הן דבר חשוב, אולם לא כל החלטה היא החלטה חשובה מאוד. למד לתעל את תהליך קבלת ההחלטות למצבים בהם הקניות שאתה מבצע הן חשובות. לא צריך להפעיל את כל המערכת עבור פחית שתייה.

2.גם כאשר אתה מבקש לרכוש מוצר שעולה רק 200 ש"ח אל תשכח שאמנם מדובר בסכום לא גדול, אבל אם חשבון הבנק שלך במינוס, מדובר בכסף שבכלל אין לך. עכשיו, תשאל את עצמך אם זה חכם לקחת הלוואה כדי לקנות את אותו מוצר או לוותר עליו.

3.זכור תמיד שמגוון הבחירה שלנו הוא בדרך כלל עצום ולא תמיד אפשר להעזר בבחירה הכי טובה מאחר ויש אופציות שיתבררו לך ככאלה באותו זמן. הניסיון לקבל את ההחלטה הכי טובה עשוי לשתק אותך מלפעול או לחילופין לגרום לך לשבור את הכלים. גם החלטה טובה היא בסדר, לא חייבים למצוא תמיד את ההחלטה הכי טובה.

4.לעתים, אנו נוטים להתעלם מעובדות כדי להצדיק רכישה מסוימת. הילחם בזה. מה שאתה מתעלם ממנו היום יתייצב מולך וביתר שאת כבר מחר.

5.בנושא כספים וצרכנות שום דבר לא מסתדר מעצמו. או שאתה מסדר את העניינים או שהם נשארים כפי שהם ואף הולכים ומחמירים.

6.למד לממש את ההחלטות הצרכניות שלך. אנשים נוטים להתעלם מהן בכניסה לקניון הקרוב ומשלמים על כך די מהר.

7.השהיה של החלטות קנייה מסוימת יראו לך אם אתה יכול לוותר על הקנייה או לא. ראית משהו שחשקה בו נפשך? אל תקנה עכשיו, חכה, בדוק אם זה יעניין אותך גם בעוד 3 ימים.

8.טבעי לטעות. לטעות אותה טעות פעמיים זה כבר פחות טבעי.

9.בדוק חלופות. לכל קנייה יש חלופה זולה יותר.

ספרים לחינוך פיננסי ניתן למצוא באתר סודות של צביקה ברגמן.ספרים לנערים ומבוגרים

 www.sodot.co.il

צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל, הוא ממייסדי הפורום הכלכלי הראשון ברשת האינטרנט באתר dbursa ומעמודי התווך של קהילת שוק ההון ברשת האינטרנט הישראלית. עד כה, הוציא ברגמן לאור למעלה מ 50 ספרים, וביניהם רבי מכר כמו "מחסכון למיליון", "בורסה - פיצוח סודות השוק" ,"בורסה - ספר הזהב", "כסף - שיעורים בכסף ועסקים", "סודות שעשירים יודעים" ועוד. את כל ספריו כתב ברגמן בישראל ועל ישראל, ולכן את כל הצעותיו ניתן ליישם בישראל בניגוד לחלק מהספרים המתורגמים. פרטים נוספים על ספריו ופועלו של ברגמן ניתן למצוא באתר www.sodot.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב